Stap mindful het voorjaar in

Heeft u genoeg van de winter? Verlangt u naar het voorjaar? Naar de zon, de bloemen en bijtjes? Of zit uw hoofd vol, voelt u zich rusteloos en wilt u meer genieten van alles om u heen? Stap dan mindful het voorjaar in met mindfulness.

De donkere dagen en het gure weer maken mensen somber en zorgen voor minder energie, waardoor alles moeizamer lijkt te gaan. Nu het voorjaar in aantocht is, worden de dagen langzamer langer en gaat de zon vaker schijnen. We krijgen meer energie en zin om iets te ondernemen. We kunnen meer genieten; genieten van het zonnetje dat ons heerlijk verwarmt, de blaadjes die aan de bomen komen en de bloemen die bloeien. Echter, door werk en privé vergeten we vaak stil te staan bij al dat moois. Plots lijkt het alsof we ontwaken en is het gras groen en staan de bomen volop in bloei.

voorjaarsbloemen

Bewust en intens genieten met mindfulness

Mindfulness betekent met aandacht leven in het hier en nu. Met mindfulness leert u bewust en intenser te genieten van alles om u heen. U leert stil te staan in het heden. Dit lijkt gemakkelijk, maar ga eens na hoe vaak uw gedachten afdwalen naar het verleden of de toekomst.

Dagelijks doen we tal van activiteiten op de automatische piloot. Denk maar aan tanden poetsen, douchen, aankleden, ontbijten, de trap op lopen, auto rijden, in de trein zitten, luisteren, praten en werken. Elke dag dwalen onze gedachten af naar dingen die ons bezighouden. We denken na over wat we nog moeten doen of vragen ons af waarom we niets meer hebben gehoord van die ene vriend of vriendin of misschien denkt u na of u in uw huidige functie moet blijven. We denken en piekeren dagelijks over werkgerelateerde zaken als ook privé. Door al die gedachten missen we vaak zomaar een waardevol deel van onze dag. Zonde!

De effecten van mindfulness

Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt mindfulness zeer effectief te zijn. Wat kan mindfulness zoal opleveren:

  • Minder piekeren/betere focus. Met mindfulness leert u zich te concentreren op wat er nu gebeurt. U onderbreekt de stressvolle gedachten over uw werk en/of die ene vriend(in) van wie u niets meer heeft gehoord. Ook negatieve gedachtenpatronen, zoals “ik doe het niet goed” kunt u met mindfulness leren te doorbreken. Met mindfulness leert u te stoppen met oordelen. U accepteert dat u deze gedachte hebt, maar gaat hierin niet verder mee. Stelt u zich eens voor dat u denkt dat u wordt ontslagen. Deze gedachte levert een grote stroom aan andere gedachten met zich mee, zoals “ik moet weer solliciteren”, “niemand wil mij”, “ik kan niets”, “straks moet ik mijn huis nog uit”, “mijn vrouw gaat bij mij weg”. Mindfulness voorkomt dat je meegaat in die enorme gedachtenstroom, die ook niet eens de werkelijkheid is.
  • Levendigere en intensere ervaringen: u leert meer te genieten van de kleine dingen om u heen, zoals een fluitende vogel, de zon die schijnt, de eerste bladeren die aan de bomen komen of dat eerste frisse fruitig ijsje op een zonnige dag.
  • Beter omgaan met stress: u leert beter om te gaan met stressvolle gebeurtenissen of momenten wanneer het niet gaat, zoals u wilt of had gehoopt. U kunt zich beter ontspannen doordat u afstand leert nemen van alle gedachten in uw hoofd.

Voor wie

Mindfulness is voor iedereen geschikt; voor jong en oud, man en vrouw, laag en hoog opgeleid. Mindfulness blijkt onder meer positieve effecten te hebben bij mensen met chronische pijn, hartklachten, stress, depressies, somberheid, piekeren, angststoornissen, slaapproblemen en maagdarmproblemen. Echter, ook bij mensen zonder specifieke klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Voorjaarstraining

Wilt u ook bewust, ontspannen en vol energie het voorjaar in? Op maandagavond 9 april 2018 beginnen we met een nieuwe 8-weekse mindfulnesstraining. Begin het voorjaar met een nieuwe start. Leer om meer te ontspannen en meer te genieten van al dat moois dat het voorjaar met zich meebrengt. Meld u snel aan. Stuur een e-mail naar
info@micare-health.nl en wij zien u graag op maandagavond 9 april om 19.00 uur.

 

Quote Jon Kabat-Zinn

 

Labels: mindfulness,

Gerelateerde berichten